Najczęstsze przypadki awarii samochodów – czyli co warto sprawdzić zanim wyjedziemy w trasę
Awaria samochodu w trasie to wyjątkowo denerwująca rzecz. Teoretycznie, awaria w trasie może przydarzyć się każdemu kierowcy. Jednak w praktyce, w większości przypadków samochód dużo wcześniej ostrzega o pojawiających się problemach. Niektórzy kierowcy je ignorują, inni nie potrafią ich rozpoznać. Awarie są też efektem złego serwisowania samochodu. Przed wyjazdem w dalszą trasę warto samodzielnie dokonać przeglądu auta. Trwa to krótko, a pozwala wychwycić ewentualne problemy, które mogą unieruchomić pojazd w trakcie trasy.
Co warto sprawdzić zanim wyjedziemy w trasę?
- Podstawowa rzecz to kontrola ciśnienia w oponach. Należy sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, w razie potrzeby skorygować je, korzystając z pompki albo kompresora. Po kilku godzinach należy sprawdzić, czy ciśnienie się nie zmieniło. Jeśli tak, dana opona ma nieszczelność. Wystarczy odwiedzić warsztat i ją naprawić.
- Koniecznie należy sprawdzić i uzupełnić poziom płynów eksploatacyjnych w aucie (jeśli zajdzie taka potrzeba). Należy sprawdzić poziom oleju silnikowego, poziom płynu chłodniczego i poziom oleju wspomagania kierownicy (z wyjątkiem aut, które korzystają ze wspomagania elektrycznego). Duże ubytki płynu to sygnał ostrzegawczy. Mogą świadczyć o nieszczelności albo o awarii. Olej silnikowy wymieszany z płynem chłodzącym, albo płyn chłodzący wymieszany z olejem silnikowym to również oznaki poważnej awarii. Koniecznie należy też sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jego ubytki również świadczą o awarii i to bardzo niebezpiecznej.
- Następny punkt to oświetlenie zewnętrzne samochodu. Należy sprawdzić, czy wszystko działa. Zużyte żarówki typu H4/H7/P21 itd. po prostu nie świecą. Zużyte oświetlenie typu ksenon traci moc i zaczyna świecić bardziej na niebiesko. Zużyte oświetlenie LED zaczyna mrugać (mogą mrugać pojedyncze diody).
- Warto sprawdzić poziom płynu do spryskiwaczy, stan wycieraczek oraz poprawność pracy układu oczyszczania szyb. A także poprawność pracy wycieraczek przednich reflektorów, jeśli auto ma na wyposażeniu reflektory ksenon.
Smugi na szybie, podskakiwanie wycieraczek, ociężała praca, woń spalenizny – świadczą o uszkodzeniach układu. A jest on bardzo ważny. Jak bowiem jechać w trakcie deszczu bez sprawnych wycieraczek? Za niesprawność tego układu można też dostać mandat w wysokości 500 zł.
- Samochód przed wyruszeniem w trasę musi mieć sprawny akumulator. Jak sprawdzić, czy w aucie jest sprawny akumulator? Po prostu trzeba uruchomić silnik. Jeśli startuje bez problemu – akumulator powinien być sprawny. Jeśli auto jeździ na krótkich trasach – warto co pewien czas doładować akumulator.
Wiele akumulatorów ma także magiczne oczko, czyli tzw. pryzmat. Jeśli jest zielone – akumulator jest naładowany.
- Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić także stan silnika oraz układu przeniesienia napędu, wraz ze skrzynią biegów. Podejrzane hałasy, falowanie obrotów (widoczne na obrotomierzu), przygasanie silnika, problemy z wrzuceniem określonego biegu – to wszystko powinno być sygnałem ostrzegawczym.
- W trakcie jazdy warto wsłuchać się w pracę zawieszenia. O jego zużyciu świadczy stukanie i skrzypienie. Samochód powinien być w stanie utrzymać tor jazdy, bez konieczności ciągłego korygowania. Należy sprawdzić, jak auto zachowuje się podczas pokonywania zakrętów.
- Trzeba również sprawdzić stan układu hamulcowego. Czy jest sprawny, czy podczas hamowania nie ściąga samochodu w jedną stronę i czy nie pojawiają się hałasy.
- Oznaki awarii samochodu pojawiają się również na desce rozdzielczej. Tutaj wyświetlane są np. kontrolki ostrzegawcze, informujące o awariach. O awariach może informować także komputer pokładowy, wyświetlając określone komunikaty.
Przed wyjazdem w trasę…
Przed wyjazdem w trasę warto mieć ze sobą sprawny telefon, ładowarkę samochodową a także wpisany numer do sprawdzonej pomocy drogowej. Trzeba też pamiętać o trójkącie ostrzegawczym, latarce, kamizelce odblaskowej, pompce do kół, oleju silnikowym na dolewki i płynie chłodniczym na dolewki. Jeśli auto ma standardowe żarówki – warto mieć ze sobą zapas. Przydadzą się także zapasowe bezpieczniki.
Jeśli zdarzy się awaria…
Samochód należy ustawić w bezpiecznym miejscu, aby nie powodować zagrożenia na drodze i na drogach z wąskim poboczem. Jeśli to możliwe, należy dojechać do oświetlonego i bezpiecznego miejsca, np. do stacji benzynowej, parkingu w mieście itd. Tutaj można wezwać pomoc, albo samodzielnie wymienić koło lub dokonać wymiany żarówek.
Najczęściej pojawiające się awarie w trakcie podróży
Wielu awariom można zapobiec. Ale niektóre podzespoły potrafią zepsuć się gwałtownie. Np. cewki zapłonowe układu zapłonowego. Wjazd w głęboką dziurę może uszkodzić zawieszenie. Wszystkiego nie uda się przewidzieć.
Niektóre awarie pozwalają jechać dalej. Przykład: awarie układu wydechowego, sygnalizowane przez kontrolkę check engine, świadczące np. o niskiej wydajności katalizatora. Uszkodzenie klimatyzacji, elementów wyposażenia kabiny (np. elektrycznie otwieranych szyb) czy systemu multimedialnego/audio także nie unieruchomi auta. Ale są też awarie, po których wystąpieniu trzeba jednak zadzwonić po pomoc drogową.
Jakie awarie przydarzają się najczęściej?
- Przegrzanie silnika na skutek awarii wentylatora, albo termostatu. Można doprowadzić do zatarcia silnika.
- Wyciek płynu chłodniczego na skutek nieszczelności albo rozerwania węża układu chłodzenia. Można doprowadzić do zatarcia silnika.
- Pęknięcie paska wieloklinowego, napędzającego alternator, sprężarkę klimatyzacji i pompę wspomagania (w samochodach ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrohydraulicznym).
- Zablokowanie skrzyni biegów – manualnej albo automatycznej. Nie można włączyć i rozłączyć biegu. Może nie działać jeden bieg.
- Awaria sprzęgła. Nie można włączyć i rozłączyć biegu.
- Przegrzanie automatycznej skrzyni biegów.
- Awaria układu zapłonowego w silniku benzynowym. Szarpanie i brak mocy mogą uniemożliwić dalszą jazdę.
- Przepalenie bezpiecznika, powodujące brak działania ze strony określonego układu. Można to łatwo znaleźć i zamontować w jego miejsce nowy, sprawny bezpiecznik. Jeśli awaria znów się powtórzy, oznacza to zwarcie.
- Przepalenie silnika napędzającego wycieraczki. Silnik może się zużyć, albo ulec przegrzaniu po długiej pracy.
- Przepalenie żarówki. Można sobie poradzić samodzielnie, chyba, że doszło do przepalenia żarnika ksenon.
- Uszkodzenie zawieszenia po wjechaniu w bardzo dużą dziurę. W przypadku aut z prostym zawieszeniem mogą być niebezpieczne, bo mogło dojść do poważnego uszkodzenia przegubu metalowo – gumowego. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do wypięcia się koła w trakcie jazdy.
W razie poważnych problemów warto zadzwonić do zaufanej pomocy drogowej.