Najczęstsze przypadki awarii samochodów – czyli co warto sprawdzić zanim wyjedziemy w trasę

Awaria samochodu w trasie to wyjątkowo denerwująca rzecz. Teoretycznie, awaria w trasie może przydarzyć się każdemu kierowcy. Jednak w praktyce, w większości przypadków samochód dużo wcześniej ostrzega o pojawiających się problemach. Niektórzy kierowcy je ignorują, inni nie potrafią ich rozpoznać. Awarie są też efektem złego serwisowania samochodu. Przed wyjazdem w dalszą trasę warto samodzielnie dokonać przeglądu auta. Trwa to krótko, a pozwala wychwycić ewentualne problemy, które mogą unieruchomić pojazd w trakcie trasy.

Co warto sprawdzić zanim wyjedziemy w trasę?

  • Podstawowa rzecz to kontrola ciśnienia w oponach. Należy sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, w razie potrzeby skorygować je, korzystając z pompki albo kompresora. Po kilku godzinach należy sprawdzić, czy ciśnienie się nie zmieniło. Jeśli tak, dana opona ma nieszczelność. Wystarczy odwiedzić warsztat i ją naprawić.
  • Koniecznie należy sprawdzić i uzupełnić poziom płynów eksploatacyjnych w aucie (jeśli zajdzie taka potrzeba). Należy sprawdzić poziom oleju silnikowego, poziom płynu chłodniczego i poziom oleju wspomagania kierownicy (z wyjątkiem aut, które korzystają ze wspomagania elektrycznego). Duże ubytki płynu to sygnał ostrzegawczy. Mogą świadczyć o nieszczelności albo o awarii. Olej silnikowy wymieszany z płynem chłodzącym, albo płyn chłodzący wymieszany z olejem silnikowym to również oznaki poważnej awarii. Koniecznie należy też sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jego ubytki również świadczą o awarii i to bardzo niebezpiecznej.
  • Następny punkt to oświetlenie zewnętrzne samochodu. Należy sprawdzić, czy wszystko działa. Zużyte żarówki typu H4/H7/P21 itd. po prostu nie świecą. Zużyte oświetlenie typu ksenon traci moc i zaczyna świecić bardziej na niebiesko. Zużyte oświetlenie LED zaczyna mrugać (mogą mrugać pojedyncze diody).
  • Warto sprawdzić poziom płynu do spryskiwaczy, stan wycieraczek oraz poprawność pracy układu oczyszczania szyb. A także poprawność pracy wycieraczek przednich reflektorów, jeśli auto ma na wyposażeniu reflektory ksenon.

Smugi na szybie, podskakiwanie wycieraczek, ociężała praca, woń spalenizny – świadczą o uszkodzeniach układu. A jest on bardzo ważny. Jak bowiem jechać w trakcie deszczu bez sprawnych wycieraczek? Za niesprawność tego układu można też dostać mandat w wysokości 500 zł.

  • Samochód przed wyruszeniem w trasę musi mieć sprawny akumulator. Jak sprawdzić, czy w aucie jest sprawny akumulator? Po prostu trzeba uruchomić silnik. Jeśli startuje bez problemu – akumulator powinien być sprawny. Jeśli auto jeździ na krótkich trasach – warto co pewien czas doładować akumulator.

Wiele akumulatorów ma także magiczne oczko, czyli tzw. pryzmat. Jeśli jest zielone – akumulator jest naładowany.

  • Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić także stan silnika oraz układu przeniesienia napędu, wraz ze skrzynią biegów. Podejrzane hałasy, falowanie obrotów (widoczne na obrotomierzu), przygasanie silnika, problemy z wrzuceniem określonego biegu – to wszystko powinno być sygnałem ostrzegawczym.
  • W trakcie jazdy warto wsłuchać się w pracę zawieszenia. O jego zużyciu świadczy stukanie i skrzypienie. Samochód powinien być w stanie utrzymać tor jazdy, bez konieczności ciągłego korygowania. Należy sprawdzić, jak auto zachowuje się podczas pokonywania zakrętów.
  • Trzeba również sprawdzić stan układu hamulcowego. Czy jest sprawny, czy podczas hamowania nie ściąga samochodu w jedną stronę i czy nie pojawiają się hałasy.
  • Oznaki awarii samochodu pojawiają się również na desce rozdzielczej. Tutaj wyświetlane są np. kontrolki ostrzegawcze, informujące o awariach. O awariach może informować także komputer pokładowy, wyświetlając określone komunikaty.

Przed wyjazdem w trasę…

Przed wyjazdem w trasę warto mieć ze sobą sprawny telefon, ładowarkę samochodową a także wpisany numer do sprawdzonej pomocy drogowej. Trzeba też pamiętać o trójkącie ostrzegawczym, latarce, kamizelce odblaskowej, pompce do kół, oleju silnikowym na dolewki i płynie chłodniczym na dolewki. Jeśli auto ma standardowe żarówki – warto mieć ze sobą zapas. Przydadzą się także zapasowe bezpieczniki.

Jeśli zdarzy się awaria…

Samochód należy ustawić w bezpiecznym miejscu, aby nie powodować zagrożenia na drodze i na drogach z wąskim poboczem. Jeśli to możliwe, należy dojechać do oświetlonego i bezpiecznego miejsca, np. do stacji benzynowej, parkingu w mieście itd. Tutaj można wezwać pomoc, albo samodzielnie wymienić koło lub dokonać wymiany żarówek.

Najczęściej pojawiające się awarie w trakcie podróży

Wielu awariom można zapobiec. Ale niektóre podzespoły potrafią zepsuć się gwałtownie. Np. cewki zapłonowe układu zapłonowego. Wjazd w głęboką dziurę może uszkodzić zawieszenie. Wszystkiego nie uda się przewidzieć.

Niektóre awarie pozwalają jechać dalej. Przykład: awarie układu wydechowego, sygnalizowane przez kontrolkę check engine, świadczące np. o niskiej wydajności katalizatora. Uszkodzenie klimatyzacji, elementów wyposażenia kabiny (np. elektrycznie otwieranych szyb) czy systemu multimedialnego/audio także nie unieruchomi auta. Ale są też awarie, po których wystąpieniu trzeba jednak zadzwonić po pomoc drogową.

Jakie awarie przydarzają się najczęściej?

  • Przegrzanie silnika na skutek awarii wentylatora, albo termostatu. Można doprowadzić do zatarcia silnika.
  • Wyciek płynu chłodniczego na skutek nieszczelności albo rozerwania węża układu chłodzenia. Można doprowadzić do zatarcia silnika.
  • Pęknięcie paska wieloklinowego, napędzającego alternator, sprężarkę klimatyzacji i pompę wspomagania (w samochodach ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrohydraulicznym).
  • Zablokowanie skrzyni biegów – manualnej albo automatycznej. Nie można włączyć i rozłączyć biegu. Może nie działać jeden bieg.
  • Awaria sprzęgła. Nie można włączyć i rozłączyć biegu.
  • Przegrzanie automatycznej skrzyni biegów.
  • Awaria układu zapłonowego w silniku benzynowym. Szarpanie i brak mocy mogą uniemożliwić dalszą jazdę.
  • Przepalenie bezpiecznika, powodujące brak działania ze strony określonego układu. Można to łatwo znaleźć i zamontować w jego miejsce nowy, sprawny bezpiecznik. Jeśli awaria znów się powtórzy, oznacza to zwarcie.
  • Przepalenie silnika napędzającego wycieraczki. Silnik może się zużyć, albo ulec przegrzaniu po długiej pracy.
  • Przepalenie żarówki. Można sobie poradzić samodzielnie, chyba, że doszło do przepalenia żarnika ksenon.
  • Uszkodzenie zawieszenia po wjechaniu w bardzo dużą dziurę. W przypadku aut z prostym zawieszeniem mogą być niebezpieczne, bo mogło dojść do poważnego uszkodzenia przegubu metalowo – gumowego. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do wypięcia się koła w trakcie jazdy.

W razie poważnych problemów warto zadzwonić do zaufanej pomocy drogowej.

Pomoc drogowa KAMIL - Tychy, Katowice, Mikołów i Pszczyna
Poradnik kierowcy
Pomoc drogowa +48 570 337 111
Usługi: profesjonalna pomoc drogowa, holowanie samochodów osobowych, samochodów dostawczych oraz samochodów ciężarowych. Transport innych niż samochodowe pojazdów, np. wózków widłowych, maszyn budowlanych oraz parking. Nasza pomoc drogowa obejmuje także naprawy samochodów ciężarowych i osobowych. Oferujemy usługi blacharsko-lakiernicze.
(C) Copyrigh 2015. Pomoc Drogowa KAMIL. Kopiowanie zabronione.