Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie?
Autostrada to specyficzny rodzaj drogi, po którym samochody poruszają się z bardzo dużymi prędkościami. Awaria samochodu na autostradzie wymaga od kierowcy zastosowania się do odpowiednich przepisów. Trzeba się do nich bezwzględnie stosować, żeby nie spowodować wypadku i żeby nie otrzymać mandatu.
Awaria na autostradzie może przydarzyć się każdemu kierowcy, nawet w nowym aucie. Niektóre awarie w samochodzie można przewidzieć, bo np. auto wcześniej zaczyna dawać pewne oznaki. Zapala się kontrolka check engine, samochód słabnie, szarpie podczas jazdy, zawieszenie hałasuje, pojazd się gorzej prowadzi.
Ale awaria może też zdarzyć się nagle. Przykład? Wjechanie w dużą dziurę, co powoduje problemy z zawieszeniem. Przebicie opony. Uszkodzenie cewki zapłonowej w silniku benzynowym, które pojawia się nagle i narasta, albo cewka od razu przestaje działać (auto słabnie i szarpie). Awaria czujnika położenia wału korbowego albo czujnika położenia wałka rozrządu, która powoduje, że silnik zaczyna gasnąć w trakcie jazdy. Wycieki ważnych płynów, np. oleju silnikowego czy też płynu chłodniczego. Przegrzanie oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów. Awaria wycieraczek (przepalenie się silnika, po długotrwałej, wielogodzinnej pracy wycieczek) także może unieruchomić pojazd. Jak można jechać w deszczu bez sprawnych wycieraczek?
Jak zachować się w przypadku awarii na autostradzie?
Awaria, która pozwala samodzielnie zjechać z autostrady
Szarpanie w trakcie jazdy, osłabiony silnik, silny hałas z zawieszenia, zapalona kontrolka check engine, utrata wspomagania – to problemy, które pozwalają bezpiecznie zjechać z autostrady, bez konieczności wzywania dodatkowych służb.
W przypadku takich problemów, należy:
- Zjechać bezpiecznie na pas awaryjny;
- Poruszać się z bezpieczną prędkością (po pasie awaryjnym) aż do zjazdu z autostrady;
- Zjechać z autostrady;
- Dojechać do warsztatu, albo zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i wezwać pomoc drogową.
Skrajnie niebezpieczne wycieki płynów eksploatacyjnych
Wszelakie wycieki płynów eksploatacyjnych: oleju silnikowego, oleju przekładniowego, płynu chłodniczego i płynu hamulcowego są ekstremalnie niebezpieczne. O tym, że do nich doszło, informują zapalone kontrolki na desce rozdzielczej (kontrolka oleju, kontrolka przegrzania układu chłodniczego itd.).
- Należy bezpiecznie zjechać na pas awaryjny i wyłączyć silnik pojazdu.
- Jeśli jest podejrzenie, że płyn eksploatacyjny, taki jak olej silnikowy albo przekładniowy, wydostał się z auta na pas ruchu, należy poinformować o tym straż pożarną. Istnieje niebezpieczeństwo, że inne auta mogą wpaść w poślizg. Miejsce wycieku musi zostać zabezpieczone.
- Dalej należy postępować zgodnie z zaleceniami, zapisanymi w kolejnym akapicie.
Awaria na autostradzie, która nie pozwala kontynuować jazdy – jak postępować?
- Zjechać na pas awaryjny i zatrzymać pojazd.
- Włączyć światła awaryjne.
- Założyć kamizelkę odblaskową.
- Pasażerowie powinni wyjść z auta, założyć kamizelki odblaskowe i stanąć za barierą, oddzielającą pas awaryjny od terenu zielonego (zejść z awaryjnego pasa ruchu). Zaleca się, aby robić to, by zminimalizować niebezpieczeństwo najechania na pasażerów przez inne auto. Należy zwrócić szczególną uwagę na dzieci, aby żadne z nich nie wbiegło na drogę.
- Bezwzględnie należy zabezpieczyć zwierzęta (psy, koty) przed możliwością dostania się na pas ruchu.
- Przygotować trójkąt odblaskowy (złożyć go) i ustawić go w odległości minimum 100 metrów za autem. Odległość może być większa (150 metrów).
- Wezwać służbę drogową. Jej zadaniem będzie zabezpieczenie miejsca awarii i postawienie pojazdu z sygnalizacją ostrzegawczą. Numer telefonu do służby drogowej znajduje się między innymi na bilecie opłaty za wjazd na autostradę. Co 2 kilometry umieszczone są też budki alarmowe, z których można zadzwonić po pomoc.
- Należy wezwać pomoc drogową z lawetą, która odholuje auto z autostrady.
O czym trzeba pamiętać? Holowanie uszkodzonego auta z autostrady możliwe jest tylko z wykorzystaniem samochodu pomocy drogowej (lawety). Nie wolno holować auta przez inny pojazd, np. z wykorzystaniem linki holowniczej.
Dlatego zawsze, przed skorzystaniem z autostrady, warto sprawdzić, czy mamy ze sobą naładowany telefon komórkowy (ewentualnie można skorzystać z budki alarmowej) i numer telefonu do pomocy drogowej.