Co wiemy o drodze hamowania?

Wiedza o drodze hamowania może uratować nam kiedyś życie. Uzmysłowienie sobie jak wpływa prędkość na możliwość nagłego zatrzymania się na drodze, jest bardzo istotną kwestią. Poruszajmy się zawsze z prędkością bezpieczną.

PRĘDKOŚĆ poruszania się pojazdu jest kardynalnym wyznacznikiem drogi reakcji, hamowania i zatrzymania.

Obecnie produkuje się coraz doskonalsze systemy hamulcowe i lepsze opony, przez co droga hamowania może zostać skrócona. Ale nie zapominajmy, że czas reakcji nie uległ zmianie!

Lepiej zapobiegać, niż leczyć – tak samo jest z jazdą samochodem. By uniknąć gwałtownego hamowania, pamiętajmy aby utrzymywać bezpieczny odstęp pomiędzy innymi uczestnikami ruchu. Odstęp ten uzależniony jest od rozwijanej prędkości jazdy, warunków atmosferycznych czy umiejętności kierowcy.

Pamiętajcie, zalecana odległość to wartość szybkości w km/h równa odległości w metrach. 100 km/h odpowiada minimum 100 metrom odległości między pojazdami. Krytyczna odległość to 30% mniej.

Należy sobie uświadomić, że gdy przed koła pojazdu jadącego przed nami z prędkością 100 km/h wyskoczy nagle pies, ten gwałtownie zahamuje, wówczas przejedziemy około 30 metrów nim w ogóle rozpoczniemy hamowanie. To minimalny czas reakcji kierowcy, a może być znacznie dłuższy. Niezachowanie odpowiedniego odstępu skutkuje przykrą kraksą, która przy tej prędkości zakończy się tragicznie.

Jadąc jako pojazd pierwszy starajmy się stosunkowo wcześniej sygnalizować manewr hamowania, np. poprzez delikatnie muśnięcie pedału „stopu” i błyśnięcie lampami, by ostrzec kierowców za nami.

Nawierzchnia po jakiej się poruszamy bezpośrednio wpływa na drogę hamowania. Na śliskiej, mokrej nawierzchni będzie ona dużo, dużo dłuższa niż na suchej.

Jak hamować na nawierzchni śliskiej?

Nacisk hamulca na płaszczyźnie śliskiej powinien być odwrotnie proporcjonalny do szybkości wozu: im szybciej auto się toczy, tym delikatniej naciskam hamulec, żeby nie zerwać przyczepności kół. Zatem im bardziej podczas hamowania pojazd zwalnia, tym bardziej my możemy zwiększać nacisk na pedał hamulca.

Nasza jazda powinna być płynna, dlatego ważne są: umiejętność hamowania, czas reakcji i świadomość nagle pojawiającej się przeszkody.

Każdy poruszający się z jakąś prędkością obiekt ma przed sobą strefę do wytracenia prędkości i zatrzymania się. Analogicznie jest w ruchu drogowym, bowiem każdy pojazd roztacza przed sobą strefę, w której będzie się zatrzymywał. Przemieszcza się ona wraz z pojazdem.

CZY ZDAJESZ SOBIE WOBEC TEGO SPRAWĘ Z FAKTÓW:

STREFA ŚMIERCI przed samochodem jest równorzędna jego drodze zatrzymania! Jeżeli zlekceważysz tę regułę, narażasz siebie, pasażerów i innych uczestników ruchu na zagrożenie zdrowia lub życia.

Rozległość strefy zagrożenia wypadkiem jest większa niż szerokość pasa ruchu (pojazd może ulec awarii – np. pęknięcie koła podczas jazdy z dużą prędkością, nieopanowanie pojazdu przy wykonywaniu manewru i wypadnięcie z drogi).

Przebywanie w strefie przemieszczania się pojazdu zawsze może zakończyć się tragicznie. Muszą to sobie uświadomić zarówno kierowcy jak i piesi.

Nieracjonalne jest przebywanie w strefach poruszenia się pojazdów bez konieczności. Tu nagminnie można obserwować głupotę ludzką – matka spacerująca z niemowlęciem w wózku wzdłuż ruchliwej trasy, podczas gdy obok ma bezpieczną ścieżkę w parku lub chodnik.

Pojęcie drogi hamowania powinni znać zarówno kierowcy, jak i uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści).

Usługi: profesjonalna pomoc drogowa, holowanie samochodów osobowych, samochodów dostawczych oraz samochodów ciężarowych. Transport innych niż samochodowe pojazdów, np. wózków widłowych, maszyn budowlanych oraz parking. Nasza pomoc drogowa obejmuje także naprawy samochodów ciężarowych i osobowych. Oferujemy usługi blacharsko-lakiernicze. Obsługujemy między innymi województwo śląskie oraz małopolskie, w tym takie miasta jak Tychy, Mysłowice, Ruda Śląska, Katowice, Sosnowiec, Gliwice, Mikołów.
(C) Copyrigh 2022. Pomoc Drogowa KAMIL. Kopiowanie zabronione.
MENU