Co wiemy o właściwym przygotowaniu do jazdy?

Na bezpieczną podróż wpływa wiele czynników, o które trzeba zadbać przed jej rozpoczęciem: sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, właściwa dla danego kierowcy pozycja za kierownicą, wygodny fotel, ustawienie kierownicy, zapięcie pasów bezpieczeństwa etc.

Bezpieczna szybkość jest poważnie uzależniona od stanu technicznego i klasy pojazdu. Stan techniczny to głównie:

  • zgodna z instrukcją geometria podwozia,
  • należyte ogumienie,
  • sprawne amortyzatory,
  • sprawne hamulce.

Pojazd musi być uprzednio należycie sprawdzony a jego osprzęt przygotowany do panujących warunków. Wiadomo, że inaczej będzie on wyglądał w porze letniej, a inaczej w porze zimowo-jesiennej. Szalenie istotną kwestią jest tutaj dobór właściwego ogumienia. Winą tysięcy wypadków jest na przykład wyjeżdżanie kierowców na letnich oponach w zimie. Bo nie zdążył zmienić, bo może się uda, bo „zima zaskoczyła” kierowcę w grudniu opadami śniegu – no tak, wymówek jest tyle ile wypadków na drodze.

Jeżeli świadomie wyjeżdżamy na drogę nieprzygotowanym do warunków atmosferycznych pojazdem, to sami stajemy się piratem drogowym niosącym zagrożenie nie tylko dla własnego zdrowia ale zdrowia i życia innych.

Żelazna zasada jaką powinniśmy sobie wyrobić – dostosowujemy oprzyrządowanie pojazdu do warunków. Dbamy o stan techniczny pojazdu (systematycznie zmieniamy oleje, sprawdzamy hamulce, zmieniamy rozrząd, odśnieżamy pojazd etc.). Dopiero należycie przygotowany pojazd zapewni nam niezawodną jazdę. Zasada „dmuchania na zimne” jak najbardziej ma tu zastosowanie, pamiętajmy „przezorny zawsze ubezpieczony”.

Gdy stan techniczny samochodu nie budzi już zastrzeżeń pora na przygotowanie się kierowcy do jazdy. Pierwszym warunkiem dobrego prowadzenia pojazdu jest przyjęcie właściwej pozycji za kierownicą. Prawidłowa pozycja za kierownicą to taka, w której kąt rozwarcia ramienia i przedramienia wynosi 120-140 stopni.

Gdy siedzimy zbyt blisko kierownicy to automatycznie blokujemy sobie pole manewru w krytycznym momencie, gdy będziemy potrzebować swobody przedramion. Ten błąd wynika zapewne ze złudzenia, iż siedzenie bardzo blisko kierownicy poprawi nam widoczność przodu pojazdu i ułatwi dostęp do pedałów.

Prawidłowa pozycja za kierownicą ma zapewniać swobodę ruchów, dawać możliwość błyskawicznej reakcji. Jak ją wypracować:

  • plecy mają silnie przywierać do oparcia,
  • ręce w łokciach mają być odpowiednio rozwarte, zgodnie z zasadą kątów o której mówiliśmy,
  • punkt ciężkości całego ciała kierowcy, łącznie z nogami i rękami ma znajdować się na siedzeniu, a nie na pedałach, co jest częstym błędem,
  • pamiętajmy, kierownica nie jest naszym punktem podparcia, to nasz ster, nogi i ręce mają być swobodne by należycie nim manewrować.

Warto w tym miejscu nadmienić, że prowadzenie pojazdu powinno odbywać się w wygodnych butach, które nie krępują ruchów. Niejednokrotnie obserwuje się Panie prowadzące pojazdy w szpilkach. To niedopuszczalne, bo w sytuacji zagrożenia mogą one utrudnić manewrowanie i doprowadzić do tragedii. Bezmyślność to poważny wróg kierowcy.

Kolejna sprawa to wygodny fotel, jeden pojazd może być bowiem eksploatowany przez kilka osób w rodzinie czy w pracy. Dlatego przed ruszeniem starajmy się dopasować ustawienie fotela „pod siebie”: wyregulujmy zatem odległość od kierownicy, kąt oparcia i wysokości siedziska. Mamy skupić cały środek ciężkości ciała na siedzeniu, tak by siedzieć wygodnie i zapewnić sobie zabezpieczenie przed zamęczeniem na całej trasie.

Kierownica to nasz ster, to dzięki niej manewrujemy pojazdem, zatem sposób jej trzymania jest niesamowicie ważny. Prowadzenie jedną ręką to bezmyślność. Czy zastanawialiście się jak zareagujecie, gdy nagle w ułamkach sekund wyskoczy Wam sarna na drogę albo dziecko? Jedną ręką nie opanujecie manewru gwałtownego skrętu, ale dwiema możecie wyprowadzić samochód i ominąć przeszkodę. A zatem zapamiętajcie, zmiana biegu i ręka wraca na kierownicę. Lewa ręka między godziną 8 i 10, zaś prawa między 2 i 4. I nie trzymamy się kierownicy kurczowo, lecz lekko i pewnie nadzorujemy przy jej pomocy manewry na drodze.

Ostatni i chyba najważniejszy dla poczucia spokoju jazdy temat to pasy bezpieczeństwa. To one stanowią ochronę na wypadek kraksy i przyczyniają się do lepszego prowadzenia pojazdu.

Pamiętajmy, że drogi są dla wszystkich, dla tych którzy dobrze jeżdżą i tych rozpoczynających szkolenie swych umiejętności. Im lepiej przygotujesz się do jazdy, tym łatwiej będzie Ci zadbać na drodze o bezpieczeństwo swoje i innych.

Pomoc drogowa KAMIL - Tychy, Katowice, Mikołów i Pszczyna
Poradnik kierowcy
Pomoc drogowa +48 570 337 111
Usługi: profesjonalna pomoc drogowa, holowanie samochodów osobowych, samochodów dostawczych oraz samochodów ciężarowych. Transport innych niż samochodowe pojazdów, np. wózków widłowych, maszyn budowlanych oraz parking. Nasza pomoc drogowa obejmuje także naprawy samochodów ciężarowych i osobowych. Oferujemy usługi blacharsko-lakiernicze.
(C) Copyrigh 2015. Pomoc Drogowa KAMIL. Kopiowanie zabronione.