Co wiemy o elektronice w samochodzie?

Zastosowanie elementów elektronicznych w pojazdach mechanicznych sprawiło, że jeździ nam się szybciej i bardziej komfortowo. Elektronika zrewolucjonizowała przemysł samochodowy. Dziś wystarczy bowiem zrobić przegląd samochodu co określone 20-30 tysięcy kilometrów, bo elektronika pomaga regulować pracę silnika czy dawkę paliwa.

Pojazdy wyposażono w mechanizmy, które znacząco potrafią poprawić bezpieczeństwo jazdy. Dzięki nim kierowca może łatwiej i stabilniej prowadzić pojazd. Samo wspomaganie kierownicy to już krok milowy, który wspaniale przedkłada się na komfort podróży.

Motorem rozwoju elektroniki samochodowej były rosnące wymogi dotyczące czystości spalin silników oraz komfortu (np. klimatronik, wbudowana nawigacja) czy bezpieczeństwa (np. układ przeciwblokujący ABS, poduszki powietrzne).

Przyjrzyjmy się najczęściej montowanym urządzeniom, które obecnie są już dostępne nie tylko w autach luksusowych, ale również w tych o niższych standardach.

ABS – chroni nas przed blokadą kół w trakcie hamowania, przez co zapobiega ściąganiu samochodu w bok i utracie kontroli nad pojazdem. W aucie wyposażonym w system ABS najefektywniej zahamujemy, najszybciej i jak najmocniej wciskając pedału hamulca i jednocześnie wciskając pedał sprzęgła.

BAS – jest to sterownik, który zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym przy awaryjnym hamowaniu, więc ogólnie nazywa się go systemem wspomagającym gwałtowne hamowanie.

ASD – czyli automatyczna blokada tylnego mostu, uaktywniana wówczas gdy jedno z kół napędzanych wpada w poślizg. Sterownik zmniejsza wówczas siłę napędu na to koło i obydwa zaczynają pracować na równym poziomie. ASD wspomaga jazdę po śliskiej i grząskiej nawierzchni, pod górę, działa do prędkości 30 km/h.

ASR – w przeciwieństwie do ASD działa w pełnym zakresie prędkości. Ma podobne przeznaczenie, sprawdza różnicę między jednym kołem a drugim, jeżeli wyniesie ona 0,2 km/h (czyli analogicznie jedno koło ciągnie, a drugie wpada w poślizg) wówczas rozkłada siłę napędzającą na oba koła równomiernie wprost proporcjonalnie do przyczepności.

ESP – jest to system stabilizujący ruch na zakręcie, szczególnie pożądany w pojazdach z napędem na przednią oś.

Poduszki powietrzne – wspaniały wynalazek techniki, który chroni kierowcę i pasażerów przed skutkami kolizji. W trakcie uderzenia zostają aktywowane czujniki, które w ułamku sekund otwierają poduszki powietrzne i zapewniają asekurację dla górnych części ciała.

Niezaprzeczalnie diagnostyka elektroniczna ułatwia też i przyspiesza wykrywanie usterek w stacji obsługi. Boom elektroniki trwa, z roku na rok powstaje coraz więcej udoskonaleń. Niektóre są niezbędne, ratują zdrowie i życie, są też i elektroniczne bajery, który służyć mają wyłącznie poprawie komfortu: elektroniczne szyby, podgrzewane fotele, elektroniczne lusterka etc.

Niektórzy użytkownicy narzekają na rozwój elektroniki, bo przecież w starych autach wiele rzeczy można było naprawiać samodzielnie, no a w nowych trzeba się już po prostu na tym znać. Mamy nadzieję, że Wy znajdziecie kompromis i wybierzecie dla siebie takie auto, które będzie zapewniać Wam bezpieczną i komfortową jazdę jednocześnie będąc tanie w utrzymaniu.

Pomoc drogowa KAMIL - Tychy, Katowice, Mikołów i Pszczyna
Poradnik kierowcy
Pomoc drogowa +48 570 337 111
Usługi: profesjonalna pomoc drogowa, holowanie samochodów osobowych, samochodów dostawczych oraz samochodów ciężarowych. Transport innych niż samochodowe pojazdów, np. wózków widłowych, maszyn budowlanych oraz parking. Nasza pomoc drogowa obejmuje także naprawy samochodów ciężarowych i osobowych. Oferujemy usługi blacharsko-lakiernicze.
(C) Copyrigh 2015. Pomoc Drogowa KAMIL. Kopiowanie zabronione.